Sabel Communicatie
Sabel Communicatie
17 april 2015

Toptaken: regie en accountability in online communicatie

“Mijn opdracht is om nieuws te publiceren. Te laten zien dat we actief zijn. Ik moet zenden!” Dat hoorde ik een communicatieprofessional vorig jaar eens zeggen ...

Wat zijn toptaken?

Toptaken zijn de belangrijkste dingen die jouw organisatie doet of kan doen, vanuit het perspectief van je klant (lees ook: burger, relatie, donateur, of mede- werker als het om intranet gaat). Je achterhaalt ze door je klant ernaar te vragen. Daarvoor ontwikkelde Gerry mcGovern, samen met zijn internationale netwerk, de afgelopen twintig jaar een onderzoeksmethodiek. en die laat keer op keer zien dat vier tot zes taken een kwart van de stemmen krijgt. tegenover veertig tot zestig laag scorende taken met eenzelfde aantal stemmen. De long neck en de long tail.

Toptaken gaan dus over je primair of secundair proces en het faciliteren daarvan. Service aan klant of collega voert daarbij de boventoon, en niet de communicatie erom- heen. Dus verschuift het eigenaarschap van website of intranet. Er ontstaat een soort vereniging van eigenaars: je website is van communicatie maar vooral ook van de klantenservice, en je intranet is van communicatie, maar vooral ook van HR en facilitaire zaken. De rol van de communicatieprofessional verschuift mee. Van staf naar proces. Van facilitator naar regisseur. Want aan de hand van de toptaken van je klant neem jij, als communicatie- professional, een regierol op je. Op basis van harde data!

Jij weet wat je klant van je organisatie vraagt, en aan de hand van het proces van je klant, de customer journey, breek je organisatorische silo’s niet af, maar verbind je ze met elkaar. En jij meet hoe goed (of slecht) je klant zijn vraag kan beantwoorden op je website of intranet. Daarin breng je, samen met je collega’s, steeds kleine verbeteringen aan, met een projectaanpak of juist in korte slagen (scrum), om dan het resultaat te meten. De winst kun je vervolgens claimen als jouw verdienste. En daarmee ben je ook nog eens accountable.

Dit artikel verscheen in Communicatie NU 2, een vakinhoudelijke glossy over trends in het communicatievak, actuele thema’s, lastige zaken waar communicatieprofessionals tegenaan lopen en hoe ze die oplossen. En ook de nieuwste onderzoeken en visies, plus veel wetenswaardigheden, carrièremogelijkheden en tips. Naast Betteke van Ruler komen ruim 100 mensen aan het woord, van studenten tot bureaudirecteuren, en van communicatiemanagers tot wetenschappers. Denk aan Jaap Boonstra, Ben Tiggelaar, Ilse van Ravenstein… en ik.

Zet Gerry McGovern, de bedenker van de toptaakmethode, aan het werk voor jouw website of intranet

Gebruik de expertise van Gerry en zijn internationale netwerk om je website of intranet te optimaliseren. Lonneke Theelen van Sabel Communicatie (Gerry McGoverns Nederlandse partner) regelt dat Gerry aan de slag kan voor je website of intranet.

Bel 088 227 22 75 of mail michelgiezen@sabelcommunicatie.nl.

Meer weten over toptaakmanagement? Download de gratis whitepaper ‘3 problemen die je oplost met toptaakmanagement‘.