Sabel Communicatie
Sabel Communicatie
18 september 2015

Toptaakmanagement: de laatste ontwikkelingen

Tijdens een drukbezochte bijeenkomst in Utrecht deelden Sabel Communicatie en toptaakexpert Gerry McGovern onlangs de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van toptaken met onderzoekspartners uit McGoverns toptaaknetwerk. We zetten de vier belangrijkste inzichten voor je op een rij.

1. Werk klantgericht met het toptaakmanagementmodel

Ken je de toptaken van jouw doelgroep(en), dan weet je waar je het beheerproces op moet focussen om de (online) klantervaring te verbeteren. Maar hoe zorg je ervoor dat je écht klantgericht gaat werken? Gerry McGovern vertelde hoe Cisco dat doet met het toptaakmanagementmodel.

Volgens dit model doe je eerst een nulmeting van al je toptaken. Vraag bezoekers om toptaken uit te voeren en meet hoe dat gaat  met de task performance indicator. Met deze meetmethode verbind je keiharde KPI’s aan je toptaken en achterhaal je concrete verbeterpunten. Vervolgens pak je deze verbeterpunten samen aan en meet je de gebruikservaring opnieuw. Zo laat je je organisatie zien dat investeren in toptaken loont. Tegelijkertijd verbind je collega’s met elkaar door samen te werken aan een betere klantervaring, zoals bij Cisco gebeurde:

“Om de verbeteringen te kunnen doorvoeren, was er een intensieve samenwerking nodig tussen verschillende IT-teams, designers en zelfs redacteuren”, aldus Martin Hardee, directeur Digital Experience bij Cisco.com.

Met toptaken kan je een écht klantgericht(e) website of intranet maken. Lees hier hoe wij jou daarbij kunnen helpen.

2. Identificeer toptaken voor bezoekers met smartphones en tablets

Steeds meer mensen zijn online op hun smartphone of tablet. Lisa Fast van het Canadese NeoInsight waarschuwde:

“Er is niet zoiets als een ‘mobiele bezoeker’, er zijn alleen bezoekers die op dat moment een mobile device gebruiken. Bezoekers gebruiken verschillende apparaten op verschillende momenten voor verschillende taken.”

Hoog tijd dus om te achterhalen welke toptaken op een website of intranet vooral op een mobile device worden uitgevoerd, zodat deze geoptimaliseerd kunnen worden voor mobiel gebruik.

3. Onderzoek de subtaken binnen een toptaak

Soms is een toptaak zo breed geformuleerd dat er meerdere taken onder vallen. Dan is het interessant om te onderzoeken welke dat zijn en wat bezoekers ervan vinden. Bijvoorbeeld met een korte online enquête die getoond wordt op een specifiek deel van je website. Met de uitkomsten daarvan kun je je online dienstverlening continu blijven verbeteren.

4. Nieuw intranet nodig? Gebruik ‘intranet in a box’

Gerry McGovern doet al jarenlang wereldwijd onderzoek naar de toptaken voor intranetten van uiteenlopende organisaties. Wat blijkt? Bepaalde toptaken keren altijd weer terug. Deze zijn nu gebundeld tot ‘intranet in a box’: een model dat de kern van intranet beschrijft. Zo heb je snel een goede basis in handen voor de inrichting van je intranet, waar je zelf organisatiespecifieke onderdelen aan kunt toevoegen.

Nieuwsgierig naar intranet in a box voor jouw organisatie? Neem contact op met Lonneke Theelen (088 227 22 38) of Kirsten Brouwer (088 227 22 59).

TopTaskHooley-2015

Een impressie van de toptaakbijeenkomst.

Zet Gerry McGovern, de bedenker van de toptaakmethode, aan het werk voor jouw website of intranet

Gebruik de expertise van Gerry en zijn internationale netwerk om je website of intranet te optimaliseren. Lonneke Theelen van Sabel Communicatie (Gerry McGoverns Nederlandse partner) regelt dat Gerry aan de slag kan voor je website of intranet.

Bel 088 227 22 75 of mail michelgiezen@sabelcommunicatie.nl.

Meer weten over toptaakmanagement? Download de gratis whitepaper ‘3 problemen die je oplost met toptaakmanagement‘.